9 kwietnia 2017

Mleko migdałowe domowej roboty - najprostszy przepis

Jest kilka powodów, dla których nie przejdę na dietę wegańską, jednak tego typu odżywianie coraz częściej dostarcza mi wielu inspiracji, dzięki którym co jakiś czas mogę urozmaicić moje posiłki. Chociaż jestem miłośniczką mleka krowiego (najlepiej prosto ze wsi!), to co jakiś czas chętnie sięgam po te roślinne. Jednak zamiast je kupować, wolę zrobić. Dzięki temu mam pewność co do składu. 



Jednym z najsmaczniejszych i najzdrowszych mlek roślinnych jest mleko migdałowe. Zawiera nawet więcej wapnia niż krowie, jest bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, magnez, wapń, potas czy cynk ma również stosunkowo mało kalorii. Szczególnie poleca się je przy schorzeniach układu pokarmowego i krążenia. 

Koszt mleka migdałowego w sklepie, to w najlepszym wypadku niecałe 7 zł, jednak najczęściej ceny sięgają powyżej 10 zł. Dodatkowo takie napoje zawierają więcej substancji smakowych i cukru niż samych migdałów. Jeśli zależy Wam na zdrowym odżywianiu, zachęcam do samodzielnego przygotowania takiego napoju. Produkty sklepowe mają składy rozpisane na kilka linijek, gdzie migdały stanowią niewielki procent. Dodatkowo nienaturalnie długie terminy ważności poświadczają występowanie zbędnych konserwantów i wspomagaczy. Pełnowartościowe mleko migdałowe, bez żadnych dodatków, i to na dodatek w niższej cenie możemy przyrządzić samodzielnie. Domowa produkcja tego napoju kosztowała mnie tyle, co: 1) cena migdałów (5 zł na targu), 2) koszt wody - w sumie całe 4 szklanki, 3) koszt energii elektrycznej - kilka minut pracy blendera 4) gaza - metrową kupicie za grosze. 




Co ciekawe - mleko migdałowe jest śnieżnobiałe i aksamitne, nawet moja babcia widząc je nie wierzyła, że jest ono zrobione na wodzie. Gołym okiem widać też, że zawiera ono tłuszcz, co można także wyczuć w smaku. Ale bez obaw - zdrowy tłuszcz. ;)



Mleko migdałowe - wersja podstawowa

Najprostszy przepis na jakiekolwiek mleko roślinne, uwzględniający idealne proporcje to:

szklanka nasion/ orzechów + 1 szklanka wody do moczenia
 + 3 szklanki wody



Nasiona/ orzechy przesypujemy do głębokiego naczynia i zalewamy szklanką wody. Odstawiamy przynajmniej na 8 godzin (najlepiej na noc). Migdały możemy obrać ze skórki. Następnie wylewamy wodę, a zmoczone migdały wkładamy do misy blendera. Wlewamy pierwszą szklankę wody, blendujemy. Przecedzamy przez gazę na sitku, wyciskamy papkę przez gazę. Papkę wrzucamy z powrotem do blendera. Blendjemy z drugą szklanką wody. Przecedzamy przez gazę na sitku, wyciskamy papkę przez gazę. Papkę wrzucamy z powrotem do blendera i łączymy ją z trzecią szklanką wody. Znów przecedzamy, wyciskamy. Powstałe w ten sposób mleko przelewamy do szklanej butelki, przechowujemy w lodówce maks. 48 godzin. 


Jeśli chcecie, możecie na etapie blendowania migdałów z wodą dodać jakąś substancję słodzącą, np. syrop klonowy albo daktyle. Ja zdecydowałam się na wersję bez tego typu dodatków. Mleko migdałowe można pić samo, jest też idealnym dodatkiem do kaw,m koktajli czy śniadań na mleku - np. owsianki czy musli.



Po przygotowaniu mleka zostanie nam migdałowa papka, której nie należy wyrzucać - można ją wykorzystać na wiele sposobów. Najprościej jest zrobić z niej jeden ze składników ciastek lub przerobić na pastę kanapkową dodając odrobinę jogurtu i kilka ulubionych produktów.


Jeśli interesuje Cię zdrowy styl życia, dołącz do mojej grupy na Facebooku "Działaj naturalnie". Znajdziesz tam porady innych blogerów (i nie tylko) z zakresu zdrowego odżywiania, naturalnej pielęgnacji i ogólnie eliminacji wszechobecnej chemii. 

37 komentarzy:

  1. Brzmi i wygląda wspaniale :) I do tego jest tak proste w wykonaniu :) Zawsze dziwią mnie długie składy produktów, które to niby mają być super zdrowe :) Dziękuję Ci za ten przepis, na pewno wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie to też dziwi - produkty, które niby są zdrowe, zapychane są tyloma substancjami. Z jednej strony mleko migdałowe zdrowe, bo wolne od laktozy, a z drugiej - migdałów w składzie ma niewiele, za to pełno zbędnych substancji.

      Usuń
  2. Od jakiegoś czasu przymierzam się do zrobienia migdałowego mleka ale jakoś brakuj motywacji :) Bardzo dokładnie opisałaś proces tworzenia - może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby mleko robi się naprawdę szybko, no ale... nie zawsze się chce. Jednak gdy najdzie Cię wena kulinarna - polecam ;)

      Usuń
  3. Kusi mnie zrobić sobie takie mleko ale obawiam się zawsze, że może mi nie wyjść lub nie będzie mi smakowało :P Może się w końcu przełamię :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie polecam zrobić troszkę mniej mleka ;)

      Usuń
  4. Uwielbiam roślinne mleko i też robię sama, chociaż najczęściej decyduję się na kokosowe .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie kokosowe w najbliższych planach. ;)

      Usuń
  5. Ja do tej pory robiłam sama kokosowe mleko. Te ze sklepu zwykle nie mają w nazwie "mleko" tylko "napój", a to ze względu na własnie te niezdrowe dodatki

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie robiłam sama takiego mleka, ale mam ochotę spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuj, warto. Na pewno jest lepsze i zdrowsze (!) niż sklepowe.

      Usuń
  7. Zawsze się zastanawiam, skąd się biorą te ceny mlek wegańskich, jak one w sumie są tanie w pozyskaniu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mnie to zastanawia, szczególnie, że tego głównego składnika z nazwy (np. kokos, migdały, sezam) jest niewiele. Tak to sama woda, cukier, sól i inne zbędne dodatki.

      Usuń
  8. Wow to naprawdę takie proste? Nie miałam pojęcia i jeszcze dziś spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  9. O! I to jest mleko migdałowe, a nie te wszystkie mieszanki sklepowe za 10zł z chemicznym składem ;) Jestem ciekawa, jak smakowałaby kawa z migdałowym mlekiem domowej roboty, mmmm, choć na co dzień też zdecydowanie wolę krowie :) Pozdrawiam! Karolina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja moje mleko migdałowe pijam samo, ale słyszałam/ czytałam, że do kawy jest idealne. Przy następnym "dojeniu" migdałów sprawdzę. Podobno łagodzi smak kawy, jednak nie zabiela jej tak jak krowie mleko.

      Usuń
  10. Jestem zawsze pełna podziwu dla ludzi, którzy tak na poważnie dbają o zdrowy styl życia. Na diecie - czy raczej próbując się zdrowo odżywiać - byłam już z 5 razy i zapału starczyło mi na 3 miesiące góra... Może też dlatego, że wydawało mi się że "pozyskiwanie" takich naturalnych produktów jest bardziej skomplikowane....


    http://matkowac-nie-zwariowac.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet te trzy miesiące to już coś, naprawdę ;) Przygotowywanie pewnych rzeczy wydaje się skomplikowane, dopóki nie spróbuje się tego zrobić. ;) Warto pomyśleć, na jakie rzeczy często przeznaczamy nasz czas i wtedy okaże się, że nierzadko godzinami buszujemy w necie, a zrobienie czegoś zdrowego (np. takiego mleka) to kwestia kilku minut. ;)

      Usuń
  11. Brzmi zachecajaco latwo do wykonania , wszystko mam blender rowniez wiec do dziela. Dziekuje za doskonaly i prosty sposob na mleko. Jako nie tolerujaca laktozy zrobie sama :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam też inne mleka roślinne, za jakiś czas wrzucę wpis o mleku kokosowym.

      Usuń
  12. Przepis rzeczywiście brzmi bardzo prosto :) Wyobraziłam sobie zapach mleczka migdałowego i obawiam się, że ten zapach szybko ode mnie nie ucieknie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapach właśnie słabo w nim wyczuwam, bardziej pachnie kokosowe ;)

      Usuń
  13. Odpowiedzi
    1. Weganką nie jestem i raczej nie będę, ale mleka roślinne skradły moje serce (i podniebienie).

      Usuń
  14. Uwielbiam mleko migdałowe, bo jest takie delikatne :) Moja Mama za to uwielbia z orzechów włoskich (próbowałaś kiedyś?), ale jak dla mnie za ostre :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze go nie robiłam, ale planuję. Moja mama już przyszła do mnie z informacją, z czego jeszcze mogę robić mleko roślinne, czyżby jakaś sugestia? :D Robiłam migdałowe, sezamowe i teraz w lodówce mam kokosowe ;) Przepis na to ostatnie pewnie się pojawi na dniach ;)

      Usuń
  15. Jeszcze nie piłam mleka migdałowego. Brzmi dobrze...

    OdpowiedzUsuń
  16. Polecam stosować sok z cytryn, z gęstą śmietaną. Jest to także świetny zamiennik mleczka migdałowego. Stosowanie przez dłuższy czas powoduje rozjaśnienie cery. Polecam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetna sprawa, ja sam robię mleko kokosowe. Sposób jest prosty - rzucam wiórki kokosowe do wody, tam lekko nasiąkają, potem dorzucam jeszcze troszkę i blenduję w blenderze kielichowym ok. minuty :) Potem tylko odcedzam - wychodzi super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też czasem je robię ;) Ale kokosowe wolę do deserów (np. z nasionkami chia), a do picia zdecydowanie migdałowe.

      Usuń
  18. Mleko migdałowe wychodzi mi o wiele fajniej niż inne. Ostatnio czytałem straszny artykuł na temat tego, że mleko może za jakiś czas w ogóle zniknąć z rynku, gdyż za kilkadziesiąt lat, będzie tak wielu ludzi, że stanie się ono towarem ekskluzywnym. Na szczęście to kilkadziesiąt lat i na szczęście to tylko hipoteza. No i ostatnie na szczęście - mleko migdałowe robi się troszkę inaczej :D

    OdpowiedzUsuń