16 listopada 2015

Masło orzechowe domowej roboty

Jako miłośniczka wszelkiego rodzaju kremów kanapkowych prędzej czy później musiałam zrobić swoje własne masło orzechowe. Widząc skład tego rodzaju produktów (gdzie składniki rozpisane są na 5 linijek) oraz mając świadomość ile konserwantów kryje się w słoiku, postanowiłam przyrządzić własny krem gdzie są tylko 4 składniki. I to naturalne.






Składniki:
  • 300 g orzechów włoskich (już wyłuskanych)
  • 3 łyżeczki oleju z orzechów laskowych (można zastąpić jakimkolwiek olejem roślinnym)
  • ok. 3 łyżeczek miodu
  • 3 szczypty soli




Przygotowanie:

Wyłuskane orzechy wysypałam na blachę i prażyłam w piekarniku nagrzanym do 150 stopni przez 25 minut. Przez pierwsze 10 minut co jakiś czas mieszałam orzechy drewnianą łyżką, przez kolejne 10 minut nic nie robiłam, po czym ostatni raz przemieszałam je zostawiając na ostatnie 5 minut. Po wyjęciu z piekarnika usunęłam gorzkie skórki pocierając orzechy przez jednorazowy ręcznik. Wszystkie składniki wrzuciłam do blendera i miksowałam do uzyskania pożądanej konsystencji. Gdy masa jest za mało ciągliwa należy dodać więcej miodu, a gdy przesadzimy z tym składnikiem - wystarczy rozrzedzić wszystko odrobiną oleju.W zależności od upodobań można dodać więcej soli. 

Masło jest przede wszystkim naturalne (oczywiście pod warunkiem, że wybierzemy składniki najlepszej jakości - zamiast miodu z marketu proponuję użyć zakupionego u pszczelarza), dzięki zawartości miodu jego konsystencja jest lekko ciągnąca i smarowna, a sam zapach zachęca do jedzenia.

34 komentarze:

  1. Ostatnio chciałam kupić masło orzechowe, ale skład właśnie pozostawia wiele do życzenia. Dobre masło są w sklepach ze zdrową żywnością, ale tam już cena jest o wiele wyższa. O wiele lepiej opłaca się zrobić takie masło samemu, tak jak Ty to zrobiłaś. A orzechy włoskie mam pod ręką bo w moim ogrodzie rosną dwa drzewka więc mamy zapas na całą zimę ;) Teraz tylko dobre chęci i takie masło można zrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w ogrodzie nie mam, ale za to mam osoby które dostarczają mi orzechy ze swoich ogródków ;)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Polecam spróbować zrobić ;) Warto znaleźć kogoś do pomocy przy obieraniu orzechów z gorzkich skórek po wyprażeniu. Przy samodzielnej pracy jest to jednak czasochłonne.

      Usuń
  3. Prosty przepis, mało składników — idealnie! Na pewno skorzystam, bo uwielbiam słodkie smarowidła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I do tego składniki pozbawione konserwantów i innej chemii

      Usuń
  4. Jeżeli interesujesz się zdrową żywnością polecam Ci pooglądać na yt kilka filmików Jerzego Zięby (Ukryte terapie) :) A co do przepisu to już sobie go spisałam i też coś takiego zrobię, bo tak samo jestem miłośniczką takich słodkości do kanapek, zwłaszcza o poranku czy na drugie śniadanie :)
    twój blog przypadł mi do gustu więc i obserwuję :)

    Pozdrawiam Sylwia -
    http://takpoprostuzyc.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Kurczę, taki prosty przepis .... Hmmm ..... I żadnej trudności przy wykonaniu ! Biegnę do kuchni ! :D

    http://momentcatcher00.blogspot.com/ - Dziękuję z całego serca za każdy komentarz, obserwację, które budują moją motywację i stanowią najpiękniejszy prezent urodzinowy, jaki mogłam wymarzyć. Dla Ciebie to zaledwie chwilka napisać dobra robota czy wcisnąć przycisk obserwacji, ale dla mnie - sukces, w czymś, co kocham i co dla mnie jest bardzo ważne. ♥ A przecież sama wiesz, że czasami marzeniom trzeba pomóc. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudności żadnej, ale ściąganie gorzkich skórek czasochłonne ;)

      Usuń
  6. Robiłam domowe masło parę dni temu. Co prawda nie wykorzystałam tak jak Ty orzechów włoskich, tylko zwykłe fistaszki to i tak było naprawdę smaczne! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z innych orzechów też muszę spróbować :)

      Usuń
  7. Zbieram się i zbieram do swojego masła orzechowego i w końcu muszę je zrobić :) Kurczę, a ten przepis jest mega prosty!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A znam jeszcze prostszy - po prostu blendujesz orzechy na pastę. :)

      Usuń
  8. I ja też się ciągle zbieram do zrobienia własnego masła orzechowego i mam nawet orzechy z ogrodu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zazdroszczę własnych orzechów. Ja dostaję od rodziny i znajomych, co mają w ogrodzie.

      Usuń
  9. konserwanty konserwantami, od kupnego masła najbardziej mnie odrzuca duża zawartość tłuszczu palmowego :/ jednak co domowe, to wiadomo co w środku jest :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o kupne, to mogę polecić to z Lidla. Czasem je kupuję, a czasem robię swoje.

      Usuń
  10. Uwielbiam masła orzechowe. :) W domu robię praktycznie z każdego ich rodzaju. Włoskie, laskowe, arachidowe, migdały. Zdrowa pycha!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pyszne i kaloryczne :D Ale dla mnie to plus :)

      Usuń
  11. Uwielbiam masło orzechowe, ale z orzeszków ziemnych :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wygląda obłędnie, a w orzechy włoskie jestem akurat bogata. Po Świętach wypróbuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie pozostaje kupować orzechy lub przyjmować od znajomych ;)

      Usuń
  13. To masło wygląda bardzo zachęcająco ;)Może olej makadamia dodam (bo mam :P)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nie stosowałam oleju makadamia w celach spożywczych

      Usuń
  14. Obłędnie :) Idealnie wpisuje się w nasze domowe smarowidła. Na pewno sprawdzimy

    OdpowiedzUsuń
  15. Fajny, prosty przepis a naturalność takiego produktu niezastąpiona!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, naturalność to jego największa zaleta.

      Usuń
  16. Oh, ale bym zjadła! Też skojarzyło mi się to drugie zdjęcie z masą krówkową.... Wesołych Świąt! Będę jadła ze słoika!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wesołych ;) Tylko pamiętaj, że masło orzechowe jest bardzo kaloryczne. :P

      Usuń
  17. Pyszne!!! Uwielbiam masło orzechowe. Można dodać olej z orzechów włoskich. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. NIgdy sama nie robiłam masła orzechowego, ale wydaje mi się, ze jest to na tyle proste, ze podołam nawet mając dwie lewe ręce do kuchni.

    OdpowiedzUsuń